torsdag 13 september 2007

Larsmo förvirrad om socialliberalismen

Ola Larsmo skriver om socialliberalism och integritet på DN Kultur. Han verkar mena att åsikten att staten inte ska samla in och offentliggöra data om medborgarna som staten inte behöver för att fullgöra sina uppgifter innebär socialliberalismens död.

Jag måste säga att folkpartiets utveckling de senaste fem åren har gjort mig mer känslig för språkets makt, och då inte bara i det att man har lyckats skapa politiskt glödstoff av den egentligen inte så kontroversiella tesen att det är viktigt att kunna svenska för att lyckas i dagens svenska samhälle. Nej, snarare känns det som att så länge det råder en total begreppsförvirring är det omöjligt att ens kunna diskutera Fp:s politiska utveckling på ett korrekt sätt. Vi har ett läge där folkpartiet ibland beskrivs nästan i termer av två falanger, å ena sidan Leijonborg-Björklund-Jakobsson-Pehrson-Rojas-Sabuni-falangen ("kravliberalerna", kort och gott), och å den andra socialliberalerna, på avtagande, i minoritet. Man skulle då kunna tro att "socialliberal", om det ska utgöra antitesen till kravliberalerna, skulle innebära en tendens som huvudsakligen tar ställning för en postkolonialt inspirerad integrationspolitik, en traditionell "flumskola" (som har få om överhuvudtaget några anhängare inom fp), ett värnande om integriteten i rättspolitiska frågor, men, i detta fall, en önskan om att alla uppgifter som rör individers förmögenhet, bostad osv. ska vara offentligt tillgängliga. (Om Björklund är inkonsekvent, vilket Larsmo antyder, måste hans exakta meningsmotståndare likaledes vara det.)

Nu kan "socialliberalism" ha två något andra betydelser i svensk politik. Den första är kopplad till diverse frisinnade kretsar och omfattar ett försvar för en välvilligt paternalistisk socialpolitik, med en mycket restriktiv alkoholpolitik och en repressiv narkotikapolitik, samt i många fall också ett starkt engagemang för en miljöpolitik som innebär en något mindre tro på marknadens och kärnkraftens förmåga att lösa många viktiga miljöfrågor än hos partiet i stort. Denna linje kan ibland ta sig mer bisarra intryck, som i den insändare jag såg i Tidningen NU härom veckan: "i Hjo [eller ngn annan kommun på Vg-slätten] är tre av åtta fp-ledamöter i fullmäktige engagerade i diverse frikyrkor och ytterligare tre i Svenska Kyrkan, så visst lever socialliberalismen, oavsett vad tidningarna skriver." (Exakta siffror kan ha varit annorlunda.) Med andra ord: att vara socialliberal blir därmed att vara kyrkligt engagerad. Kul att veta för oss ateister, att vi på förhand är uteslutna från folkpartiets dominerande idéströmning...

Men. Den andra strömningen är den som i angloamerikansk diskurs helt enkelt kallas för "liberalism": ett stöd för en omfattande, generell och värdeneutral välfärdsstat. Detta är socialliberalism enligt Westerberg och Ullenhag, och om detta är socialliberalism så bör nog samtliga ovan apostroferade kravliberaler (med möjligt undantag för timbroiten Rojas) betraktas som goda socialliberaler.

Begreppsförvirringen skulle kunna redas upp lite genom en enkel tillämpning av Political Compass' tvådimensionella koordinatsystem, där politiken har två dimensioner, en traditionell ekonomisk höger-vänsterdimension (skattenivåer, offentligt ägande o. dyl.) och en moralisk-kulturell "upp-ner"-dimension (upp = auktoritär, ner = frihetlig), som mycket förenklat mäter hur pass värdeneutral staten ska vara. Men det känns ändå som att skiljelinjerna dras helt olika från fråga till fråga: kravliberalerna är kanske mer frihetliga än de frisinnade i synen på alkoholpolitik, men mer auktoritära i synen på språkkrav för medborgarskap, men ändå förenade med dessa i att ligga till vänster om LUF och Carl B Hamilton i frågan om platt skatt.

Vissa frågor går inte heller så lätt att placera in på denna karta. Någon som argumenterar för ökade kontrollkrav på sjukskrivna kan göra det utifrån en värdekonservativ syn på att staten tydligare ska upprätthålla en definition av rätt och fel beteende, medan en annan kan vara en marknadsliberal som vill försöka hålla statens utgifter nere. Arbetslinjen kan motiveras på båda sätt, vilket torde ha underlättat dess acceptans bland den största delen av alliansen.

Summa summarum: det känns väldigt dogmatiskt av Larsmo att dra likhetstecken mellan socialliberalism och ett ställningstagande för offentliga förmögenhetsuppgifter, när de underliggande politiska stridslinjerna är så komplicerade. Jag tycker mig ha en ganska bra bild av vilka som tycker ungefär vad inom Fp, men när denna bild inte är den som framställs i media har man ganska svårt att föra en intelligent diskussion om Fp med människor som inte tillhör den liberala rörelsen, vilket är synd. (En diskussion kan man alltid föra, men ens egna bidrag måste ofta begränsa sig till "Jo, partiledningen är dålig. Ja, jag har tappat tron. Nej, nästa gång röstar jag kanske på centern istället." utan att man själv i sitt inre är redo att tydligt ta ställning för eller emot, eftersom landskapet är så kuperat.

Till sist: Larsmo diskuterar i sin artikel både FRA-frågan och förmögenhetsdatafrågan, utan att lyfta fram att det handlar om två helt olika avvägningar: i det första fallet mellan medborgarnas integritet och säkerhet, och i det andra mellan integritet och offentlighet. Eftersom det är fråga om två helt olika frågor kan man naturligtvis göra två helt olika bedömningar utan att vara inkonsistent. Det finns också goda argument för varför liberaler kan ta ställning för integriteten: integriteten är en frihetsfråga, nämligen min frihet från alltför omfattande insyn i mitt privata liv mot min vilja, vilket utgör en inskränkning av min privata sfär, medan offentlighetsprincipen är en rätttighet, som ålägger någon annan, staten, att inhämta och låta offentliggöra vissa uppgifter. Är ett avskaffande av offentliga förmögenhetsdata en inskränkning av tryckfriheten? Bara om denna förstås i positivt hänseende. Du är fortfarande inte hindrad att avslöja vad människor tjänar i lön, men det kan bli svårare att få tag på uppgifterna.

Bara för att offentlighetsprincipen i svensk rättstradition har behandlats som en del av tryckfriheten betyder det inte att den rent begreppsligt är det; snarare är det som Björklund säger huvudsakligen ett sätt att hålla våra offentliga makthavare ansvariga. Detta ändamål uppfyller naturligtvis även tryckfriheten, och kanske var det därför de två kom att införas i samma veva under frihetstidens sista tid, men det betyder som sagt inte att de två är av samma natur (men dock liknande).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju alltid kul att göra folk man inte håller med dummare än vad de är, men förvirrad om socialliberalismen är jag inte, min vän. Där påstår jag mig ha vissa kunskaper.
Däremot gör det ett förvirrande intryck när man som du sätter likhetstecken mellan offentlighetsprincip och offentliga uppgifter om "förmögenhet". Min poäng i artikeln - och det tror jag att du såg - var att fp varit det borgerliga parti som tydligast försvarat tryckfriheten (och offentlighetsprincipen är en del av tryckfrihetsförordningen). Under nittiotalets politikerattacker mot offentlighetsprincipen (inte minst här i Uppsala) var det påfallande många folkpartister som slöt upp till försvar. I allafall i pressen.
Finns det då en koppling mellan försvar för tryckfrihet och offentlighet och socialliberalism? Ja, jag menar det. Där har du den linje inom svensk liberalism som du verkar ogilla, den folkrörelseanknutna. I de kretsarna, som haft ett levande minne av artonhundratalets religiosnförtryck och fattigdom, har ett öppet samhälle och ett försvar för alla lika rätt till t ex utbildning och vård gått hand i hand. Det är nog sin egen historia som dagens folkparti tappat bort, och ditt inlägg ger mig inte skäl att tro annorlunda.

MVH
Ola Larsmo

David Ekstrand sa...

Ola,

Nej, jag insåg väl successivt att inlägget borde ha fått titeln "Jag är förvirrad om socialliberalismen", eftersom det mesta kom att handla om en begreppsförvirring som ligger ganska långt utanför din artikel. Så OK, point taken. Jag borde kanske tydligare skilja på vad folk faktiskt skriver och vilka extrapoleringar jag gör utifrån det.

Men. Du har rätt i att offentlighetsprincipen rent juridiskt är en del av tryckfrihetsförordningen. Men rent begreppsmässigt är de fortfarande två skilda saker. Jag argumenterar inte emot offentlighetsprincipen som sådan [don't they all say that? :-)], men jag håller fortfarande med Björklund (vilket jag inte brukar göra, NB): tryckfrihetsförordningens värde ligger i att den möjliggör en granskning av offentliga makthavare, samt möjligen också i att den tillåter medborgarna att informera sig om offentliga angelägenheter på ett enkelt sätt. Privata angelägenheter är privata angelägenheter, det tror jag nog att inte minst 1800-talets folkrörelseliberaler, som slogs för att få dyrka sin Gud efter eget huvud, skulle hålla med om.

Till sist ett klargörande: jag ogillar inte den folkrörelseanknutna liberalismen för att den är folkrörelseanknuten (och det var inte heller det du påstod). Däremot har många rent politiska åsikter som jag ställer mig skeptisk till. Sedan kan man alltid diskutera vem som har tappat bort sin historia, dagens partiledning, eller många folkpartister som verkar tro att liberalismen föddes i och med frikyrkorna och nykterhetsrörelsen och nådde sin naturliga höjdpunkt under Ohlin, och som inte verkar ha hört talas om Chydenius eller Gripenstedt, för att inte tala om Smith eller Locke. (Gripenstedt vet jag däremot att du känner väl till, så där ska jag inte anklaga dig för att vara dummare än vad du är.)

Anonym sa...

OK, tack för bra utgångspunkt för diskussion. Till din lista över viktiga svenska liberaler kan vi väl tillfoga inte minst Erik Gustaf Geijer? (har skrivit om honom här:
http://www.olalarsmo.com/GEIJER.HTM)
Det slår mig som märkligt att inga svenska liberaler citerar honom...
Men på två punkter håller jag fortfarande inte med dig. Jag tror att det är för lätt att dela upp världen i "offentligt" och "privat". Gränsen mellan de båda extremlägena är och kommer alltid att vara glidande. Vissa uppgifter om oss själva måste vi våga dela med andra - jag tror att t ex (vissa) inkomstuppgifter är en sådan, medan jag själv menar att t ex sjukjournaler bör vara sekretessbelagda. Orsaken är enkel: samhällen där du har hög grad av offentlighet präglas av en lägre grad av korruption än samhällen där integritetströskeln är hög och kontrollmöjligheterna få. Men var gränsen mellan privat och offentligt går är en "äkta" politisk fråga - dvs, den ligger inte fast en gång för alla utan måste ständigt debatteras.
Lägg också märke till att 1800-talets frikyrkliga inte tog strid för rätten att dyrka sin Gud på sitt sätt, privat - utan rätten att göra det offentligt, i grupp. Liberalismen som ideologi är i mina ögon hårt knuten till framväxten av en offentlighet i Habermas mening. Tappar man den kopplingen tror jag att man snabbt förlorat all demokratisk sälta och kan uppgå i moderaterna, möjligen som deras senioravdelning.

MVH
OL

David Ekstrand sa...

"Summa summarum: det känns väldigt dogmatiskt av Larsmo att dra likhetstecken mellan socialliberalism och ett ställningstagande för offentliga förmögenhetsuppgifter, när de underliggande politiska stridslinjerna är så komplicerade."

Jag ville bara tillägga att när jag läser det här förstår jag varför du kände dig provocerad att svara... Klantigt formulerat. Tack också för länken till Geijer. Och visst, gränsen mellan privat och offentligt kan vara mer flytande än vissa menar. Men se också mitt tidigare inlägg om Roy Hattersleys artikel om Mill i The Guardian för någon månad sedan, för varför alla angelägenheter inte kan vara offentliga. Habermas kan jag för dåligt för att säga någonting insiktsfullt om, är jag rädd.