måndag 9 februari 2009

Kan man överhuvudtaget vara liberal?

Jag borde inte skriva om detta. Jag borde fortsätta tröska igenom mitt senaste försök till utkast till avhandlingsavsnitt inför handledningsmötet på torsdag. Men när Roland PM i stort sett försöker hävda att man antingen måste vara konservativ eller socialist på Svenskans ledarblogg idag måste jag aktningsfullt be om att få gå i svaromål.

Vi kan göra en uppdelning av människors politiska åskådningar enligt två dimensioner: ekonomi och värden. Man kan då få ett fyrfältsdiagram av samma snitt som t.ex. Political Compass, där vänster betyder vänster (i ekonomiskt hänseende), höger betyder höger, upp betyder en auktoritär moralsyn och ner betyder en frihetlig. Det RPM vill hävda är att om man är vänster måste man också befinna sig långt ner, och om man är höger måste man befinna sig långt upp. Om man kollar på de diagram som Political Compass-teamet har skapat över den politiska situationen i några olika länder ser man också mycket riktigt att det är så de centrala politiska skiljelinjerna verkar gå.

RPM vill särskilja två stycken psyken: "Slutsatserna är givna. Antingen är man höger eller vänster, mischmaschet är en myt. Antingen är syftet med ditt liv att först dra ditt strå till stacken eller att först förverkliga dig själv. Det första är högerpsyket, det andra är vänsterpsyket." Detta kan nog också på ett sätt vara korrekt. Som jag tidigare har pekat på så kan vi t.ex. titta på Inglehart-Welzelkartan där man å ena sidan kan skilja på traditionella och sekulära-rationalistiska värderingar, och å andra sidan på överlevnad kontra självförverkligande, något som verkar ha vissa likheter med RPM:s skillnad mellan "att dra sitt strå till stacken" och att "förverkliga sig själv". Vi ser där också en lös korrelation mellan sekulära-rationalistiska värderingar och självförverkligande, med den postkommunistiska världen som det stora undantaget, där sekularism och överlevnadsinstinkt, båda påtvingade av de kommunistiska regimerna, går ihop.

Jag ville från början egentligen bara avfärda RPM:s artikel som konservativt svammel, men jag tror att han har kommit fram till nånting som är ganska intressant, i alla fall om vi fokuserar på skillnaden mellan mentaliteterna och ignorerar hur RPM menar att denna rent sakpolitiskt manifesterar sig. Jag har tidigare skrivit om skillnaderna mellan amerikansk och svensk liberalism, och en av skillnaderna där är att den amerikanska liberalismen i väldigt hög utsträckning förkroppsligar en vänstermentalitet. Den svenska liberalismen, å andra sidan, tenderar ju att betrakta sig själv som en högerrörelse i ekonomiskt hänseende och en frihetsrörelse i värderingshänseende. (RPM verkar också hävda att svenska liberaler därmed måste tycka att de rika ländernas välfärd orsakar de fattiga ländernas misär. Men det är en ekonomisk tes, byggd på marxistisk utsugningsteori, som den svenska liberalismen i sin egenskap av en kapitalistisk rörelse förkastar, och har inget med värdefrågor att göra.)

Jag tror dock att talet om självförverkligande är väldigt centralt. En av anledningarna till att Sverige är det land i världen vars folk lägger störst betoning på självförverkligande är nog att det finns en bred koalition av socialdemokrater och liberaler som förenas kring detta värde. Det är nog helt rätt att påstå att självförverkligande är ett viktigt liberalt värde. Frågan är bara hur man omsätter det till praktisk politik. Och det är där som risken med den stora staten finns: en stor stat och omfattande regler för vad människor får och inte får göra omintetgör detta självförverkligande. Helst borde vi därmed försöka minska ner på staten, för att ge människor mer kontroll över sina pengar och större förmåga att fatta sina egna val. Men om inte det går borde vi försöka eliminera de inslag i den allmänna välfärdsstaten som försvårar för människor att välja själva, som t.ex. när en viss del av din lön varje månad går till arbetsgivaravgifter, utan möjlighet för dig att lägga den på annat och sålunda ta den långsiktiga kontrollen över ditt liv.

Det kan vara vanskligt att stirra sig blind på USA, för där ser den politiska verkligheten annorlunda ut än i andra länder. Det kan också vara vanskligt att stirra sig blind på landdiagrammen i Political Compass, för de skildrar bara enskilda politiska partier. Men mycket av variationen sker inom partierna, och t.ex. mellan generationer. Större delen av den unga svenska borgerligheten skulle förmodligen beskriva sig själv som höger om mitten i ekonomiska frågor och mer frihetlig än traditionell i värdefrågor. Men det får man inte syn på om man bara tittar på partiernas officiella ståndpunkter. Man ska därvidlag, särskilt om man betraktar t.ex. socialdemokraterna, inte heller glömma bort den andra sidan av myntet, nämligen den vänsterkommunitarism som kräver en stark stat för att upprätthålla samhällelig gemenskap och sammanhållning: det "folkhem" som Per Albin lånade av den konservative tänkaren Kjellén. Och där kan det också vara värt att komma ihåg att medan RPM hävdar att grupper som ofta förespråkar låga skatter tenderar att vara religiösa, något som säkert kan vara sant i USA, så är det i alla fall min starka uppfattning att i Sverige går kristendom och socialism hand i hand: jag tror nog man hittar proportionellt sett fler ateister bland den liberala, självförverkligande högern än bland den socialistiska, moralkonservativa vänstern.

Allting är alltid mer komplicerat, och detaljerna riskerar att gå förlorade i generella resonemang. Jag tvivlar inte på att de som står för en frihetlig höger befinner sig i minoritet, generellt sett. Men det gör inte deras åsikter till osammanhängande per se.

4 kommentarer:

RolandPM sa...

Klok kommentar, tack.
----rpm

Anonym sa...

Enligt den här undersökningen ligger kyrkobesökarna snarare till höger:

" Vid en undersökning som bygger på kyrkobesök och röster på de olika partierna framkommer följande procenttal: V 2%, S 31%, Mp 1%, C 12%, Fp 10%, Kd 38% och M 6%"

http://www.kyrkaochfolk.se/artikel.php?id=102

Jag skulle inte säga att USA är så speciellt som många i Sverige menar. Snarare är det Sverige som är speciellt. Stora konservativa partier finns i de flesta länder förutom Sverige. Sverige särskiljer sig inte bara från USA utan även från England, Tyskland m fl länder genom den liberala dominansen till höger. Detta hänger ihop med att den svenska landsbygden är röd, medan storstäderna är blåa. I de flesta länder är det tvärtom. (Hade den svenska högern varit mer konservativ hade den säkert varit starkare på landet men svagare i städerna, precis som det är i andra länder).

Som jag ser det har Roland PM en poäng åtminstone historiskt. Det är knappast en slump att vänstern så ofta ävarit liberal i värdefrågor medan högern inte varit det. Man ska inte glömma att sådana som marknadsapostlarna Thatcher och Reagan var mer eller mindre reaktionära på många områden. Att delar av högern svängt i värdefrågorna på senare år ser jag som en reaktion på vänsterns hegemoni: man ger efter i värdefrågorna för att inte stämplas som extremister. Värdefrågorna är som jag ser det de mest laddade frågorna och därför är det hårdast tryck mot dem som avviker från den dominerande linjen i dom. Liberalismen blir en naturlig tillflykt för den som accepterar en del av socialisternas kritik men som fortfarande vill vara höger. (Jag tror man kan jämföra här med hur sydstatarna mycket kort efter medborgarrättsrörelsens seger började anamma den kristna högerns budskap i stor skala. Rasismen var utrangerad som ideologi och då sökte man efter en näraliggande ideologi som avvek från nordstatsliberalernas och var deras egen men som ändå inte var brännmärkt såsom segregationismen var. På samma sätt är dagens liberalism på många sätt ett substitut för den äldre misskrediterade borgerligheten.)

Som jag ser det har högern drivits, och drivs nog i stor utsträckning fortfarande, av en mentalitet där man lägger stor vikt vid ordning och disciplin. Av den följer ganska logiskt att människor inte ska få pengar som de inte arbetat ihop själva, och moralkonservatism i diverse andra frågor. Vänstern har mer drivits av en inställning där man känner medkänsla med dem som inte klarar att vara ordningssamma. Från den följer ganska logiskt ekonomisk omfördelning och värdeliberalism.

Men jag är mer fascinerad av konservatismen och socialismen än liberalismen och kanske gör jag liberalismen orättvisa här. Kanske är den mer än en reträttposition från konservatismen, alternativt en mellanposition mellan socialism och konservatism. Om du vill så försök gärna övertyga mig.:)

RolandPM sa...

http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=11759

Anonym sa...

Kan vi då hoppas att hädanefter slippa högerns standardgnäll om att vänster och socialism är lika med att individen ska offras för kollektivet och dylikt? För man kan ju knappast hävda både att vänstern är anti-frihet och att den är för självförverkligande. Ska man följa RPM:s analys så borde man kanske be vänstern om ursäkt för alla års prat om vänsterns ofrihetlighet.
En annan möjlighet är ju att allt är lite mer komplext, att det finns självförverkligande vänster och kollektivistisk vänster och självförverkligande höger och kollektivistisk höger och 37 andra positioner därtill. Men RPM gillar väl de renodlade analyserna, där vitt är svart och svart är vitt...