onsdag 9 maj 2007

Vilket slags folkpartist är jag?

Katrine Kielos lanserar följande test:

1. Vad gör du en vanlig onsdagsförmiddag?

a. Försöker övertala Henry Kissinger per telefon att bli ny krönikör i Axess.
b. marschera, marschera, marschera.
c. Går runt barfota, klappar din hund, stirrar långt ut i fjärran och funderar över hur kvinnorna har det i Saudiarabien.
d. Ställer krav


Svar: C. Jag har förvisso ingen hund, och jag brukar plugga på vardagar (så kanske vore D korrekt: jag ställer krav på mig själv), men på en vanlig lördagsförmiddag är denna beskrivning skrämmande korrekt.

2. Därför är du liberal:

a. Liberalismen är en lattedrinking, volvodriving, bodypiercing, freakshow! Du är inte liberal. Du pratar tyska.
b. För att liberalismen är världens mest effektiva metod att få människor att marschera i raka led.
c. För att du är medelklass, gillar att dricka te ur stora handmålade koppar och har gått Pol.mag i Uppsala.
d. För att det är viktigt att sätta gränser.


Svar: C. Hade jag läst 10 poängs förvaltningsrätt så hade jag kunnat ta ut en pol mag från Uppsala. Att dricka te ur stora handmålade koppar är inte min grej, men jag dricker gärna en hemmagjord espresso ur en minimalistisk titanmugg.

3. Filmkaraktär du identifierar dig med:

a. Du kollar inte på film, du kollar på Axess-teve.
b. Caligula i Hets
c. Francis ”Baby” Hauseman i Dirty Dancing
d. Rymdskeppet Nostromo i Alien


Svar: A. Inte för att jag har Axess-teve, men i andanom.

4. Så bekämpar man terrorister?

a. man skjuter dem med en litteraturkanon.
b. man tar kepsen och mobilen ifrån dem.
c. alla länder som vägrar kvotera sina VAB-dagar ska man skicka interkontinentala missiler på. Hellre sprängd i småbitar än förtryckt av en man!
d. man lyssnar på vad de har att säga (elektroniskt)


Svar: C. De andra sätten verkar ineffektiva.

5. Socialdemokrat du gärna hade velat ha sex med:

a. Olof Palme eller Pär Nuder (arroganta män är bra i sängen)
b. Anna Sjödin (en riktig kvinna med riktig dialekt)
c. Maj-Britt Theorin
d. Thomas Bodström (han är bra på fotboll)


Jag passar nog på den här, tror jag.

6. Du är folkpartist så du dansar inte, men om du hade gjort det hade det varit till denna låt:

a. Zarah Leanders ”Jag vill ha en gondol”
b. Merle Haggards ”Okie from Muskogee”
c. Madonna ”Holiday”
d. The Police ”I’ll be watching you”


Svar: C. Jag tror att det är den enda av de här artisterna som jag har hört.

7. Din favoritskribent på Expressens kultursida är

a. Per Svensson
b. Den där ankan
c. Isobel Hadley Kamptz
d. Björn Wiman


Svar: A. Svårt val det där, mellan Per och Isobel, men jag ogillar den där ankan kraftigt. Eftersom jag läser Expressen Kultur dagligen och inte kan dra mig till minnes vem Björn Wiman är faller väl han bort per automatik.

Efter den folkpartistiska revolutionen:

a. kommer alla visa vördnad inför konung, fosterland och dollar.
b. har alla klippt sig och skaffat sig ett jobb.
c. kommer du inte behöva tjata på din man att han skall diska då duktiga skattesubventionerade Jolanta kommer att ha tagit hand om den saken.
d. kommer det dyka upp nya hot mot det fria samhället. Being paranoid doesn’t mean you´re not followed!


Svar: D. Jag tror inte på revolution, och jag tror inte att samhället någonsin fastnar i ett sluttillstånd. Framför allt är jag inte tillräckligt utopisk för att tro att liberalismen någonsin kommer att ha ett monopol på samhällsdebatten, och jag tror inte att jag skulle vilja leva i ett sådant samhälle heller.

Summa:
A: 2
B: 0
C: 4
D: 1

Flest C

Du är en Birgitta Ohlsson

Din politiska insats består i stort av att ha lurat unga feministiskt intresserade tjejer att rösta för vårdnadsbidrag. Du menade säkert väl. Du är uppriktigt oroad över kvinnors situation. Det lurar otäcka våldtäktsmän i buskarna har du hört, så du kräver bättre belysning av dessa buskar. Du menar säkert väl. Våld mot kvinnor är ett problem, så du kräver att staten skall ge alla kvinnor varsin hund som kan skydda dem. Du menar säkert väl. Det är hemskt att kvinnor blir våldtagna, så du kräver förbud för en våldtäktsman att vistas i samma kommun som sitt offer. Du vill inte förändra samhället, bara få medelklasskvinnor att känna sig lite bättre. Men vad kan man kräva av en folkpartist? You go girl!


I jämförelse med Johan Pehrson (D) och Jan Björklund (B) känns det som jag har hamnat rätt. Men jag vete katten om beskrivningen av Birgitta verkligen gör henne rättvisa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag hade oroats kraftigt om det hade blivit en Jan Björklund.